Przejdź do treści

Sommerfeld Komposition und Akkordeons

Die Sommerfeld-Komposition ist ein weiterer musikalischer Raum im Schloss- und Parkkomplex in Ostromecko.

Sommerfelds Komposition

Wystrój oraz tematyczne wystawy i aranżacje w ZPP w Ostromecku związane są z realizacją długofalowego programu pt. Sztambuch Bydgoski. Sztambuch Bydgoski to otwarty projekt memorialno-edukacyjny, polegający na gromadzeniu i ekspozycji pamiątek związanych z życiem rodzinnym bydgoszczan, mieszkańców regionu oraz gości Pałaców. Naszym calem jest tworzenie wielowarstwowej opowieści o naszej przeszłości, dorobku kulturowym, tożsamości. Choć na wystawach znajdują się przedmioty zabytkowe, to ekspozycje te nie mają charakteru stricte muzealnego. Są one częścią stylizowanych aranżacji, emitujących aurę dawności, angażujących wrażliwość, wyobraźnię i pamięć odbiorcy.

Sommerfelds Komposition

Skład Sommerfelda to wnętrze stylizowane na przestrzeń warsztatową. Można tu przyjrzeć się z bliska elementom składowym fortepianów i pianin, z celowo rozebranych w tym celu instrumentów – zobaczyć, to co widzieli pracownicy Bydgoskiej Fabryki Fortepianów Brunona Sommerfelda. Wielkoformatowa fotografia z wnętrza międzywojennej Fabryki (jej oryginał znajduje się w archiwach MOB) jeszcze silniej nam to miejsce i czas przybliża. Wyraźnie przedstawia ludzi, którzy w niej pracowali. Być może któryś z żyjących jeszcze pracowników kiedyś na tę ekspozycję zawita? Wspomnieniem tamtego okresu są tu także przedruki z ówczesnych wycinków prasowych i reklam. Największą atrakcją są jednak autentyczne instrumenty, powstałe w Fabryce Sommerfelda, oraz instrumenty innych producentów bydgoskich: pianino Wilhelma Jahne’go czy Kazimierza Chamskiego. W skład kolekcji wchodzą także cenne pianina i fortepiany wyprodukowane w pierwszej połowie XX wieku – secesyjne pianino firmy Fibiger z Kalisza czy bogato zdobione pianino legnickiej firmy Sponnagel.

Standort Sommerfeld

Das Lagerhaus von Sommerfeld ist ein als Werkstatt gestalteter Innenraum.

Die Klavier- und Klavierfabrik Bruno Sommerfeld ist ein in Bromberg ansässiges Unternehmen, das auf die Jahre 1905-1945 zurückgeht. Sie war zweifellos die größte Klavier- und Pianofabrik im Polen der Zwischenkriegszeit. Die dort hergestellten Instrumente waren von hervorragender Qualität und zudem relativ preiswert, was für die große Beliebtheit dieser Produkte in einer verarmten, krisengeschüttelten Gesellschaft sorgte. Sommerfelds Klaviere und Instrumente werden von Sammlern und Liebhabern nach wie vor geschätzt und gesucht, und auch an seiner Person besteht Interesse, obwohl einige Details seiner Biografie noch immer unklar sind: über die Ursprünge seiner Produktion, seine Einstellung zu seinen Arbeitern oder seine Herkunft.

Sammlung von Instrumenten aus der Akkordeonfabrik Bydgoszcz

Carmen Akoredon Ausstellung
Unter den im Sommerfeld Store ausgestellten Akkordeons befand sich auch ein echter weißer Rabe – das Carmen-Akkordeon mit der Fabriknummer 0001.

Echo, Orlik, Kujawiak, Viktoria, Fils, Polonez, Muza, Muza Tonika, Mazur, Carmen, Meuet und viele andere – das sind die Namen einiger der Bässe, die in der einzigen polnischen Akkordeonfabrik in Bydgoszcz hergestellt werden. 11 Stücke werden in dieser Ausstellung präsentiert, darunter auch ein echter weißer Rabe – das Carmen-Akkordeon mit der Fabriknummer 0001. Die spezifische Anordnung dieser Ausstellung soll eine entspannte, gesellige Stimmung hervorrufen, so als ob eine Band im Begriff wäre, zu den ausgestellten Instrumenten zu greifen. Es muss jedoch betont werden, dass das Akkordeonspiel trotz seiner starken volkstümlichen Konnotation heute eine Domäne der Komponisten ist. Akkordeonunterricht in Schulen und Musikakademien ist weit verbreitet. Es ist eine Fülle von Musikliteratur, Akkordeonmusikfestivals und Online-Foren entstanden, die sich diesem Thema widmen. Die dem BFA gewidmete Ausstellung soll in Zukunft unter anderem erweitert werden. o Blechblasinstrumente, einschließlich Posaune und Tenorsaxophon, hergestellt in Bydgoszcz.

Bydgoska Fabryka Akordeonów działała w latach 1956-75. Roczna produkcja akordeonów klawiszowych wynosiła około 16 tys. Choć rzeczoznawcza opinia na temat jakości wytworów fabryki nie należy do pochlebnych, to bydgoskie akordeony do dziś cieszą się sporym zainteresowaniem wśród miłośników tych instrumentów i kolekcjonerów. Do tego grona należą darczyńcy prezentowanej tu kolekcji: państwo Roman i Grażyna Kryst z Częstochowy.

Akkordeon-Ausstellung

Sammlung von Instrumenten aus der Akkordeonfabrik Bydgoszcz

Historią, często łączoną z działalnością Bydgoskiej Fabryki Akordeonów są dzieje Juliana Jana Kielbicha i Wielkopolskiej Fabryki Instrumentów Dętych. Niektóre źródła podają, że w BFA  przez wiele lat tworzono sprzęty jego projektu, choć żyjący do dziś pracownicy i rodziny pracowników BFA poddają tę historię w wątpliwość, gdyż żaden przedwojenny akordeon się nie zachował ani nikt z nich o takim nie słyszał.