Retrospekcja

16.09.2019 Minęło
III OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA INSTRUMENTOLOGICZNA
16-18 września 2019, Pałac Ostromecko
Retrospekcja
Instrumenty muzyczne zmieniają się w czasie i przestrzeni. Jest to bardziej oczywiste w
odniesieniu do instrumentów profesjonalnych, związanych z tradycją klasyczną, natomiast mniej
oczywiste w odniesieniu do instrumentów ludowych. Te ostatnie podlegały jednak także
modyfikacjom spowodowanym poszukiwaniem lepszych możliwości dźwiękowych, przemijającymi
modami, nowymi materiałami, rozwojem cywilizacyjnym, naukowym i technologicznym. Zmiany
kulturowe, cywilizacyjne, a nawet polityczne mogły powodować także zmiany samej praktyki
instrumentalnej.
Obecnie w procesie budowy i gry na instrumentach obserwujemy dwie przeciwstawne
tendencje: progresywną i retrospektywną. Pierwsza przejawia się w innowacjach, instrumentach
nowych i udoskonalaniu starych. Druga zwraca się ku instrumentom historycznym. Perspektywa
retrospektywna wyraża tęsknotę za minionymi czasami, inspiruje do odtwarzania dawnych stylów
wykonawczych, gry na zabytkowych instrumentach i ich kopiach. Powrót do przeszłości możliwy jest
jednak często kosztem mniejszej doskonałości technicznej. Tendencja ta obecna jest także w muzyce
ludowej.
III Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna skupi się wokół zagadnień związanych z
przeszłością, takich jak: przywracanie, odtwarzanie, odzyskiwanie, badanie zmian zachodzących w
budowie instrumentów i praktyce wykonawczej. W obszarze tematycznym Konferencji mieszczą się
także m.in. badania nad zaginionymi lub zniszczonymi dobrami kultury muzycznej oraz podejmowane
próby ich odzyskania lub zastąpienia braków. Stałym punktem Konferencji jest prezentacja zawartości
państwowych i prywatnych kolekcji instrumentów muzycznych.
Proponowane zagadnienia referatów: przywracanie zapomnianych, zmarginalizowanych i
odrzuconych instrumentów do praktyki muzycznej, powrót do brzmień przeszłości, badanie zmian
zachodzących w budowie instrumentów, zagadnienia wykonawcze dawnej praktyki muzycznej,
historia wytwórni instrumentów, edukacja w zakresie gry na instrumentach tradycyjnych, restytucja
dóbr kultury muzycznej, badania historyczno-muzykologiczne w zakresie instrumentologii, badanie
audiosfery przeszłości, terminologia instrumentologiczna, ikonografia muzyczna.
Podczas Konferencji odbędą się koncerty na instrumentach historycznych i ludowych.
PROGRAM
Program i opis: http://konferencja.instrumenty.edu.pl/2019/08/25/program-iii-ogolnopolskiej-konferencji-instrumentologicznej/
PONIEDZIAŁEK 16.09.2019
13.00-13.30, ROZPOCZĘCIE KONFERENCJI
Marzena Matowska, Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy
Andrzej Gawroński, Kierownik Zespołu Pałacowo-Parkowego w Ostromecku
Prof. Beniamin Vogel, Rada naukowa Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej
Prof. Zbigniew J. Przerembski, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego,
Rada naukowa Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej
Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Komitet organizacyjny Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej
Agata Mierzejewska-Ficek, Komitet organizacyjny Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej
13.30-14.00 – Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski, Kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Tendencje retrospektywne w budowie ludowych instrumentów muzycznych
14.00-14.30 – Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel,Współczesna terminologia instrumentologiczna
14.30-15.15 – Dominika Stopczańska, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Majda Strzyżewska Kancelaria Adwokacka sp. p., Jagoda Strzyżewska, Majda Strzyżewska Kancelaria Adwokacka sp. p., Prawna ochrona instrumentów muzycznych w Polsce
15.30-16.00 – Zuzanna Budziarek, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Współczesne i dawne techniki budowy klawesynów – zestawienie i analiza fotorelacji z warsztatu aktywnego budowniczego oraz egzemplarzy muzealnych
16.00-16.30 – Dr hab. Ewa Mrowca, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Katedra Klawesynu i Muzyki Dawnej
Wanda Landowska i Jej klawesyn
18.00-18.45 WERNISAŻ WYSTAWY
Co grano na ostromeckich fortepianach? Repertuar dziewiętnastowiecznych salonów i dwudziestowiecznych parkietów na wystawie nut ze zbioru Andrzeja
Dorędy, wieloletniego współpracownika Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Szwalbego w Ostromecku
19.00 KONCERT I PROMOCJA PŁYTY
Koncert i promocja płyty Hommage à Maria Szymanowska
– pod patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Maria Gabryś-Heyke – fortepian: Johann Friedrich Marty, Królewiec ok. 1810-1820
WTOREK 17.09.2019
9.00-9.30 – Maciej Szarafiński, Konserwator, rzeczoznawca historycznych fortepianów, fortepianmistrz, Sposoby opowiadania historii fortepianu
9.30-10.00 Janusz Starzyk, Stroiciel fortepianów i pianin
Strój mezotoniczny i nierównomiernie temperowany w praktyce
10.00-10.30, Andrzej Włodarczyk, Technik budowy fortepianów,
Prace konserwatorskie przy fortepianie F.J.Marty, Królewiec ok. 1810-1820 r.
10.30-11.00 – Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Nieznany fortepian z Muzeum Ziemi Bieckiej w Bieczu
11.00-11.30 – Michał Bruliński, Uniwersytet Warszawski / Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina,
Fortepian w retrospektywnym duecie polskiego oświecenia: utopijna trampolina czy melancholijny artefakt?
11.45-12.15 – Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel
Działalność i dorobek naukowy prof. Jerzego Gołosa
12.15-12.45 – Dr Andrzej Prasał, Katedra Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego
Nowy ideał organów – Orgelbewegung na ziemi kłodzkiej
14.00-14.30 – Dr Jacek Steczkowski
Kopie i fałszerstwa w lutnictwie artystycznym
14.30-15.30 – Prof. Honorata Stalmierska, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu
Jan Bartoś
Atrybucja skrzypiec będących w posiadaniu Musée de la Musique Cité de la Musique – Philharmonie de Paris, jako instrumentu należącego do polskiej szkoły lutniczej XVII i XVIII w.
15.45-16.30 – Karl K. Koch (Karol Kamil Koć)
Gitarzysta i konserwator dzieł sztuki, uczeń M° Lorenzo Frignaniego
Jak brzmiały instrumenty dawne? Gitara romantyczna na Półwyspie Apenińskim w XIX w. Kopia lutnicza jako sposób zachowania i upowszechnienia znajomości brzmienia
16.30-17.15 PROMOCJA SŁOWNIKA
Prof. Beniamin Vogel – Słownik lutników działających na historycznych i obecnych ziemiach polskich oraz lutników polskich działających za granicą do 1950 roku, wydanie II, Miejskie Centrum Kultury, Bydgoszcz 2019
17.15-17.45, Monika Stachowiak, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Klawesyn z 1983 roku wybudowany przez Alana Gotto jako przykład kopii instrumentu flamandzkiego
19.00 KONCERT
Ottorino Respighi, Sonata h-moll na skrzypce i fortepian
– koncert pod patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Michał Szałach (skrzypce), Justyna Jazdzyk (fortepian: Bechstein, XIX w.)
ŚRODA 18.09.2019
9.00-9.30 – Prof. dr hab. Zbigniew Jerzy Przerembski, Kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Z badań instrumentologicznych Alojzego Kopoczka
9.30-10.00 – Przemysław Ficek, Muzyk, Budowniczy tradycyjnych instrumentów beskidzkich
Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach
Retrospektywne spojrzenie na problemy pożycia w świetle współczesnego budownictwa ludowych instrumentów dętych: dostrajacz małżeński
10.00-10.30 – Dr Magdalena Kwiecińska, Dział Etnograficzny Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
Ludowe instrumenty najsłynniejszych muzykantów góralskich w zbiorach Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Historie obiektów i historie ludzi
10.30-11.00 – Stanisław Nogaj
Lira korbowa – instrument „dziadowski” czy nowoczesny? Innowacje w budowie, kierunki rozwoju oraz współczesne wykorzystanie
11.15-11.45 – Dr hab. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska, prof. UW, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Zagadnienie horyzontu pejzażu dźwiękowego w świetle zabytków archeologicznych
11.45-12.15 – Dr inż. Ireneusz Czajka, Katedra Systemów Energetycznych i Urządzeń Ochrony Środowiska Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, Akademia Górniczo-Hutnicza w
Krakowie
Poszukiwanie brzmienia przeszłości
12.15-12.45 – Katarzyna Tatoń, Uczestnik Projektu NPRH MNiSW realizowanego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Zapomniane dźwięki z gliny: grzechotki archeologiczne
12.45-13.15 – Maciej Rychły, Muzyk, psycholog, współzałożyciel Kwartetu Jorgi
Instrumenty wykopaliskwe jako podstawa dla ustalania diachronii systemu muzycznego
14.00-14.45 – Dr Agnieszka Drożdżewska, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Anna Maja Michalska, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wyobrażenia instrumentów muzycznych w XVII- i XVIII-wiecznych sztambuchach ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
14.45-15.15 – Ewa Hauptman-Fischer, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Gabinet Zbiorów Muzycznych
Obój miłosny i inne instrumenty cystersów w Lubiążu w pierwszych dekadach XVIII wieku. Próba rekonstrukcji składu zespołu na podstawie zachowanych rękopisów muzycznych
15.15-15.45 – Maciej Kierzkowski, The Open University, Wielka Brytania
„Tromby zwane Bugla”, czyli instrumenty dęte blaszane w składach polskich orkiestr wojskowych Królestwa Polskiego Kongresowego.
16.15-16.45 – Tomasz Grochalski, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Propozycja systematyzacji typów konstrukcji XIX-wiecznych waltorni wentylowych
16.45-17.15 – Michał Maślak, Saksofonista
Narodziny Saksofonu i jego rozwój na przełomie XIX i XX wieku
17.15-17.45 – Dr Ziemowit Socha, Instytut Badań Edukacyjnych
Instrumenty muzyczne a internet rzeczy. Wyzwania dla socjomuzykologii.
Organizatorzy Konferencji:
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
Rada naukowa:
Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel
Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski, kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie
Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Komitet organizacyjny:
Agata Mierzejewska-Ficek
Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego
Andrzej Gawroński, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy