Przejdź do treści

Nowa odsłona

03.05.2016 Minęło

Na 670. rocznicę urodzin Miasta Bydgoszczy

Nowa odsłona Kolekcji Fortepianów im. Andrzej Szwalbego

w Pałacu Starym w Ostromecku

 

W programie:

– Recital Krzysztofa Książka, nominowanego do Paszportu Polityki w dziedzinie muzyka poważna za muzykalność, wizjonerskie brzmienia, osobistego Chopina, malarskie słyszenie mazurków i wyczucie ich stylu.

– Wykład światowej sławy specjalisty muzykologa, współtwórcy kolekcji prof. Beniamina Vogla nt. Kolekcji Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego, a także referaty Agaty Mierzejewskiej i Joanny Gul

– Prezentacja strony internetowej Fortepian w zbiorach polskich www.fortepian.instrumenty.edu.pl. Projekt zrealizowany został przez Instytut Muzyki i Tańca pod koniec 2015 r. Baza prezentuje 120 zabytkowych fortepianów firm polskich i obcych, pochodzących z trzech unikatowych kolekcji w Polsce, w tym naszej ostromeckiej.

– Prezentacja nowego wydawnictwa MCK – katalogu poświęconego zabytkowej Kolekcji Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego.

– Koncert pieśni patriotycznych w wykonaniu Bydgoskich Chórów. Zapraszamy do wspólnego śpiewania pieśni patriotycznych z chórami Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. Specjalnie dla gości wystąpią: Cantus Cordis, pod kierownictwem Janusza Sierszulskiego, Fresca Voce, dyrygowany przez Michalinę Spychalską oraz chór Fordonia pod dyrekcją Mariana Wiśniewskiego i Michaliny Spychalskiej. Zapraszamy o godz. 19.00, tarasy Pałacu Nowego.

 

Informacje:

Kolekcja im. Andrzeja Szwalbego, Ostromecko

Początki kolekcji sięgają 1970 r., kiedy to Filharmonia Pomorska pozyskała od Technikum Chemiczno-Elektrycznego w Grudziądzu fortepian skrzydłowy firmy Carl Julius Gebauhr wyprodukowany w Królewcu. W ciągu następnych kilku lat dyrektor Andrzej Szwalbe wraz z ówcześnie doktorem Beniaminem Voglem stworzyli unikatową kolekcję ponad pięćdziesięciu instrumentów. Cenną częścią kolekcji są fortepiany stołowe. Z polskich wytwórców najczęściej reprezentowani są warszawscy budowniczowie: Kasper Zdrodowski, Józef Budynowicz, Antoni Zakrzewski oraz wytwórnia Krall&Seidler. Wszystkie fortepiany powstały w XIX w. Kolekcja mieści się w Pałacu Mostowskich w Ostromecku.

 

Beniamin Vogelmuzykolog; ur. 5 maja 1945 r., Biała Woda (Kazachstan). Muzykologię studiował na Uniwersytecie Warszawskim w latach 1968-1973. W 1973 r. uzyskał tytuł magistra; w tym samym roku rozpoczął pracę w Instytucie Muzykologii UW i otworzył przewód doktorski. Doktoryzował się w 1977 r. Praca wyróżniona została Nagrodą Rektora Uniwersytetu Warszawskiego w roku 1977. Wykładał w Instytucie Muzykologii UW od 1978 do 1994 r. W tych latach był również rzeczoznawcą MKiS w zakresie zabytkowych instrumentów muzycznych. Był także kierownikiem Stacji Naukowo-Badawczej w Bydgoszczy w latach 1981-89 oraz kustoszem Działu Fortepianów w Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku koło Kalisza w latach 1986-92. W 1986 przebywał na stypendium naukowym w Polish Studies Center w Bloomington (Indiana University, USA). Habilitował się w 1988 r., przedstawiając rozprawę Budownictwo fortepianów na ziemiach polskich od połowy XVIII wieku do II wojny światowej, za którą w 1990 r. otrzymał indywidualną Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej III stopnia. W 1992 roku przebywał na półrocznym stypendium naukowym w Institute for Advanced Studies in the Humanities w Edynburgu (Szkocja). Od 1997 r. związał się zawodowo (w stopniu docenta) z Instytutem Muzykologii i Historii Sztuki Uniwersytetu w Lundze (Szwecja). Od 2003 r., aż do przejścia na emeryturę w 2010 roku wykładał na Uniwersytecie Szczecińskim, w Katedrze Edukacji Artystycznej. Wielokrotny laureat nagrody Ministra Kultury i Sztuki. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, American Musical Instrument Society, Svenska Samfundet för Musikforskning i Związku Polskich Artystów Lutników. Autor licznych publikacji.

 

Agata Mierzejewska– muzykolog; ur. 1981, Warszawa. Studia muzykologiczne ukończyła na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem prof. Macieja Gołąba w 2005 r. Podczas studiów doktoranckich, także u prof. Gołąba, w Uniwersytecie Wrocławskim prowadziła konwersatoria z zakresu: historii polskiej tradycji muzycznej średniowiecza, renesansu i baroku, historii muzyki powszechnej klasycyzmu i romantyzmu, historii form i gatunków muzycznych, wiedzy o muzyce oraz konwersatorium chopinologiczne (2006-2008). W sferze jej zainteresowań badawczych znajduje się historia i socjologia muzyki oraz instrumentologia. Bierze udział w działaniach na rzecz promocji polskiej kultury muzycznej, organizując wystawy, prowadząc koncerty, pisząc scenariusze. Publikowała na łamach kwartalnika „Muzyka”, „Kwartalnika Filmowego”, „Ad Parnassum Studies”. Prowadzi satyryczno-egzystencjalną rubrykę w „Ruchu Muzycznym”. Przez dłuższy czas związana była z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.

Była kuratorem licznych wystaw. […] Była m.in. współorganizatorką I edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Juliana Cochrana (2015). W 2012 r. pełniła funkcje kierownika Działu Ludowych Instrumentów Muzycznych w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu. Objęła funkcję kuratora projektu www.instrumenty.edu.pl, największej cyfrowej kolekcji instrumentów muzycznych w Polsce, stworzonej przez Instytut Muzyki i Tańca, składającej się obecnie z 2 internetowych portali: Polskie ludowe instrumenty muzyczne (2014) oraz Fortepian w zbiorach polskich (2015).

 

Joanna Gul teoretyk muzyki, instrumentolog, muzykoterapeutka; ur. 1977, Jelenia Góra. Ukończyła muzykoterapię (2001) i teorię muzyki (2002) na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Jej praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr Marii Zduniak, została wyróżniona na XIV Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w Polsce. Jest absolwentką Studiów Doktoranckich Nauk o Kulturze Uniwersytetu Wrocławskiego. Obecnie przygotowuje dysertację doktorską w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Interesuje się instrumentologią, w szczególności historią budownictwa instrumentów muzycznych na Dolnym Śląsku. Bierze udział w ważnych projektach naukowych, opisując obraz dźwiękowy miasta, zabytkowe instrumenty muzyczne. Pracuje w Bibliotece Kulturoznawstwa i Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

 

Krzysztof Książek urodził się w 1992 r. w Krakowie. Rozpoczął naukę w wieku 9 lat. Od 2005 r. kształci się pod okiem prof. Stefana Wojtasa, najpierw jako uczeń szkoły muzycznej II st., obecnie jako student Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, w tym: im. Ludwika Stefańskiego i Haliny Czerny-Stefańskiej (Płock 2008), XV Concurs International de Piano Ricard Vines (Lleida, Hiszpania 2009), The International Chopin Piano Competition (Lwów, Ukraina 2010), VI Concorso Internazionale Pianistico „Citta di Avezzano” (Avezzano, Włochy 2011), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina (Warszawa 2011, 2015). Jest stypendystą Małopolskiej Fundacji „Sapere Auso”, Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Pro Musica Bona.