Przejdź do treści

BRAK ODPOWIEDZI JEST PRZYGODĄ – wystawa Grzegorza Pleszyńskiego

26.04.2014 Minęło

26 kwietnia 2014 o godzinie 17.00 zapraszam do Palacu Ostromecko / Nowego /

na wiosenny wieczór, pod nazwą:

Grzegorz Pleszynski BRAK ODPOWIEDZI JEST PRZYGODĄ

Artysta pokaże kilka swoich obrazów, również najnowszych, prace na papierach, colage oraz rysunki. Nieomal wszystkie prace będzie można kupić /ceny: od 50 pln/.

– Tego wieczoru zaprezentuję najnowszą płytę cd i dvd pt. ROCK AND ROLL HISTORY OF ART /cena cd i dvd 30 pln /Podczas pokazu zapraszam na urodzinowo-imieninową kawę i poczęstunek – podkreśla G. Pleszyński.

Dogodny dojazd PKS i PKP / z Dworca szynobus do Chełmży przez Ostromecko -pare minut-/ http://www.rozklad-pkp.pl/bin/query.exe/pn?

 

………a oto recenzja nowej cd napisana z dużym wyczuciem:Bartosz Nowicki

Czytanie awangardy / Pleszynski – „Rock & Roll History of Art”

 

Grzegorz Pleszynski to bydgoski artysta, eksperymentator, performer, społecznik a od pewnego czasu również muzyk, którego głównym instrumentem jest preparowana trąbka. Swój bliski związek z polską awangardą sztuk wizualnych eksponuje na dopiero co wydanej płycie „Rock & Roll History of Art”. I choć zawartość albumu z rock’n’rollem wspólną ma chyba jedynie swobodę ekspresji, to już ze sztukami plastycznymi o wiele więcej. Historia sztuki opowiedziana przez Pleszynskiego i jego przyjaciół jest próbą jej dźwiękowej interpretacji, oraz transkrypcji awangardowych idei w przestrzeń muzyczną. Przestrzeń o tyle specyficzną, gdyż jej źródłem jest jazz i improwizacja, nie zaś muzyka konkretna na ogół kojarzona ze sztuką eksperymentalną drugiej połowy XX wieku. Pleszynski spogląda na sztukę z perspektywy lokalsa mocno zakorzenionego w eklektycznym, eksperymentalnym i improwizowanym klimacie muzycznej Bydgoszczy, jednej z dwóch (obok Trójmiasta) kolebek yassu.

 

Sama obsada zebranych przez Pleszynskiego gości – (m.in.: Jerzy Mazzoll, Artur Maćkowiak, Sławomir Szudrowicz, Qba Janicki, Rafał Gorzycki, Bartek Kapsa) związanych z obchodzącym właśnie 20lecie powstania, legendarnym klubem Mózg – sugeruje na post-yassową celebrację muzyki, z charakterystyczną dla tego nurtu swobodą i wolnością artystyczną, oraz przełamywaniem ram gatunkowych i otwarciem na eksperyment dźwiękowego performance.

 

W przeważającej części „Rock & Roll History of Art” mamy do czynienia z intymnymi, poetyckimi etiudami skomponowanymi, bądź zaimprowizowanymi w oszczędnym dźwiękowym środowisku. Z reguły tworzą je gitara Maćkowiaka (czasem jedynie ornamentująca, czasem kreśląca wyraźniejsze ramy kompozycji), oraz trąbka Plaszynskiego spreparowana w formie ustnika i długiej plastikowej rury łączącej go z czarą w postaci kuchennego lejka. Do statycznych, zawieszonych w pustej przestrzeni ekspresji dwóch skromnych instrumentów dołącza momentami dynamizujący i rozdzierający klarnet basowy Jerzego Mazzolla, szemrzące mgiełki perkusji Janickiego i Kapsy, oraz wokal Pleszynskiego i jego gości. Lapidarność muzycznej artykulacji, oraz nietuzinkowe wykorzystanie zanurzonej w pogłosie trąbki przywodzi na myśl skandynawski minimalizm Arve Henriksena, i jego intymnych, odrealnionych, przestrzennych krajobrazów.

W kontemplacyjnej formule albumu wyróżniają się trzy centralne kompozycje „Rund um die Friedrichstrasse”,„Lokal Harmonie Duisburg”, oraz „Oberhausen Heart Attack”. Rozbudowane instrumentarium, stymuluje ekspresję muzyków, dynamizując kompozycje, które intensywnie zmierzają w rejony znane z najlepszych momentów yassu. Jazzowe free, spotyka się tu z rockową werwą, tworząc muzyczny miszmasz lawirujący, między dubem, bluesem i ambientem. 

W końcówce albumu, utwory ponownie implodują w zagadkowe miniatury: wokalną, dadaistyczną interpretację geometrycznego malarstwa Henryka Stażewskiego (utwór „Stażewski”), oraz „Nebulę” pulsującą hipnotycznymi polami dźwięków kompozycję, zanurzaną w telewizyjnym szumie i perfekcyjnie spuentowaną perkusją Gorzyckiego.

Finałem „Rock & Roll History of Art” jest podany niemal w piosenkowej formie fluksusowy manifest Emmetta Williamsa i Roberta Filliou.

 

Jako że kanwą albumu Grzegorza Pleszynskiego są sztuki wizualne, warto zwrócić uwagę na interesujący i celny sposób w jaki twórca muzycznie zinterpretował prace wybitnych twórców polskiej awangardy Henryka Stażewskiego, Ryszarda Winiarskiego i Ryszarda Waśko. Pleszynski losowo deklamuje nazwy kolorów („biel” i „czerń”) dosłownie przepisując konceptualny modus Winiarskiego w przestrzeń akustyczną. Podobny pomysł wykorzystuje również w „Stażewskim” gdzie za pomocą głosek, nazw kolorów i abstrakcyjnych onomatopei przenosi suprematyczne malarstwo w poezję dźwiękową. Proste odczytanie obrazów Winiarskiego i Stażewskiego wydaje się formą wręcz doskonałą, aby pokazać metodę twórczą, ideę i ekspresję tych artystów, nie popadając przy tym w pretensjonalność, ani zbyt wybujałą impresję. Jedynie „Waśko” wydaje się być „przytoczony” w dość swobodnej formie raczej pozbawionej naturalnie nasuwających się skojarzeń choćby z instalacją „Róg” zacytowaną na okładce płyty. 

 

Odnoszę wrażenie że pomysł na „Rock & Roll History of Art”  mógł ujrzeć światło dzienne jedynie w Bydgoszczy, specjalnym miejscu na ziemi, w którym wrażliwość zgromadzonych wokół tego miasta twórców umożliwia im realizację nawet najbardziej abstrakcyjnych idei. Zaś kreatywność artystyczna i multidyscyplinarność możliwa jest dzięki nieokiełznanej, surrealistycznej wręcz wyobraźni, talentowi improwizatorskiemu i wielkiej otwartości na sztukę ludzi takich jak Grzegorz Pleszynski.

 

PLESZYNSKI – „Rock & Roll History of Art”

2014, Wet Music Records http://www.youtube.com/watch?v=ufbicreowPEhttps://www.facebook.com/wetmusicrecordshttp://www.mck-bydgoszcz.pl/?p=wydarzenia&id=1855

 

Najnowsze cykle malarskie Pleszyńskiego to duże, sprawowane płótna z zaciekającą farbą. Zacieki tworzą zaskakujące kształty. Przywodzą na myśl stada zwierząt. Wywołują nostalgie i refleksje o tym, jak na naszych oczach szybko znikają ostatnie, wolne, wędrujące stada dzikich zwierząt.

Cykl ANTIDEPRESSANT ATLAS:

Płótna malowane są w sposób nowatorski i niezwykły. Przedstawiają pejzaż malowany w plenerze. Oprócz tradycyjnego, bezpośredniego, emocjonalnego widzenia twórca korzysta z nowoczesnych, technologicznych sposobów widzenia poprzez satelity, google maps i kamery obserwujące. Suma tych widzeń tworzy nową jakość, dając nowatorskie podejście do pejzażu.

Podczas otwarcia będzie miała miejsce promocja najnowszej płyty Pleszyńskiego „ROCK and Roll History of Art”.

__________________

Otwarcie wystawy nastąpi o godz. 17.00 w Pałacu Nowym w Ostromecku. Wstęp jest wolny.